1 דקות קריאה
אתגר נובמבר No Nut November

אז מה זה בעצם האתגר נובמבר? 

זה התחיל ביוזמה ברוכה שבה ניסו להעלות מודעות לסרטן הערמונית, קראו לזה No Shave November, האתגר הזה עודד גברים לא להתגלח במהלך חודש נובמבר, ובכל זאת לרשת יש את הכוח שלה ואת היצירתיות הזו שכל פעם מצליחה להפתיע מחדש.  

אז בני הנוער לקחו את האתגר הזה למקום קצת אחר ויצרו את אתגר נובמבר שבו הם לא מאוננים כל החודש ומתנזרים מצפייה בפורנוגרפיה No Nut November

כשאני מנסה להיכנס לתוך המח שלהם ולהבין מה הביא אותם לאתגר הזה, אני חוזרת לשיחות שלי איתם אצלי בקליניקה, לשיחות שלנו על האוננות שלהם, שהפכה להיות תלותית, מטרידה ובעיקר רק למול פורנו. אז הם לקחו את האתגר שניסה לקדם מניעה של סרטן הערמונית ויצרו אתגר חדש שבו לא מאוננים כל החודש, מתנזרים מצפייה בפורנו. לאתגר הזה יש אתגר המשך שהוא בעייתי עוד יותר, נרחיב עליו בהמשך.

חלק גדול מאוד מהמשתתפים באתגר הם מתבגרים, בני נוער, לאתגר הזה הצטרפו גם בנות, הם/ן מנסים/ות באמצעות אתגר הזה אולי להחזיר לעצמם את השליטה, להוכיח לעצמם שהם מסוגלים להפסיק את ההתמכרות שלהם בכל רגע. 

כמה מילים על אוננות אוננות היא פעילות בריאה, טבעית ונורמלית! בני/ות נוער יכולים/ות לאונן כמה פעמים שהם רוצים, זו פעולה מרגיעה ובעיקר כזו שמחברת אותם לגוף שלהם/ן, דרכה הם לומדים מה גורם להם לעונג, זה מין שיח עם הגוף שלהם/ן. 

השאלה הכי שכיחה של בני ובנות נוער בסדנאות המיניות שאני מעבירה למתבגרים/ות וגם בשיח בקליניקה היא כמה פעמים ביום מותר לאונן? וכמה פעמים ביום אפשר לצפות בפורנו? והתשובה לגבי האוננות היא שמותר לאונן כמה שרוצים, יש רק כמה נקודות חשובות שצריך לשים אליהן לב, מין סימני אזהרה שמעידות שמשהו לא בסדר וצריך רגע לעצור ולבדוק.

1. אוננות היא אישית ופרטית - לא מאוננים בקבוצות/זוגות , זה משהו אישי ואינטימי שצריך להיעשות במרחב פרטי ולא במרחב ציבורי. 

2. אוננות חייבת להיות מענגת ולא כזו שמייצרת כאב או פציעה, אוננות אגרסיבית היא בעייתית ומצריכה טיפול 

3. אוננות למול פורנו היא בעייתית - היא מייצרת תודעה כוזבת, מפרישה דופמין בצורה של הצפה וגורמת למציאות להיראות אפרורית ולא מספקת, היא מייצרת לעיתים בעיות זקפה, חרדה, ותחושת ערך ירודה. 

4. אוננות שמייצרת תלות - היא בעייתית גם כן, מתבגר/ת שמבטלים פעילות כדי לאונן, שבוחרים לא לצאת למפגש כדי לאונן, שחוזרים הביתה כי הם חייבים לאונן ולא יכולים לשלוט בזה נמצאים בבעיה שמצריכה טיפול. מתוך כל המקומות האלו צמח לו אתגר נובמבר, אתגר שבו הם מנסים לספר לעצמם שהם לא תלותיים, שהם יכולים לשלוט בחרמנות שלהם, שהם בקונטרול, שהם חזקים יותר מהיצר ובעיקר שהפורנו לא שולט בהם אלא הם שולטים בו. 

מאמר מורחב על אוננות בגיל ההתבגרות והתפקיד ההורי כאן

פורנו ואוננות 

מתבגרים היום קשורים לפורנו כמו אינפוזיה, 71% מבני הנוער בתיכון צופים בפורנו כמה פעמים ביום, חלקם צופים פעם ביום ורק מעט מאוד מהם לא צופים כלל. גם בנות חשופות וצופות בפורנו בצורה יזומה ומתוך בחירה שהתחילה בסקרנות. המרחב שבו הם גדלים מתעתע בהם, משפיע על התודעה, הרשת מייצרת נרמול של היעדר אינטימיות, כל פעם נכנסת עוד ועוד לתוך האינטימיות והופכת את מה הפרטי לציבורי, את מה שצריך להישאר אישי ואינטימי למצולם ומפורסם וכזה שמחייב צפייה ולייקים. 

לא מעט מבני הנוער מתהלכים עם מחשבה בראש, האם אני מכור/ה לפורנו? הם שואלים את עצמם, יודעים שיש סיכוי שכן ויחד עם זאת מדחיקים ומספרים לעצמם שה יכולים לשלוט בזה, בדיוק כמו שנדמה להם שהם יכולים לשלוט באלכוהול ולצערי לאחרונה גם בסמים קלים. 

התשובות שאני שומעת מהם אצלי בחדר הם תשובות של שכנוע עצמי חזק ורצון לא להיות שם יחד עם פחד לצאת מהאזור שמוגדר היום סוג של קוד חברתי, זרם חברתי מורכב, מצולם ומתועד היטב. 

אתגר נובמבר הוא אתגר שבו הם יכולים לספר לעצמם סיפור הצלחה כפול, יכול/ה לשלוט ביצר ויכול/ה גם לא לצפות בפורנו, רובם הגדול של בני הנוער נכשלים, חלקם אפילו כבר בתחילת החודש, הצריכה של הפורנו יחד עם אוננות היא יומיומית, לפעמים גם כמה פעמים ביום, סוג של הרגל תמידי קבוע שברגע אחד נדרש לעצור אותו ולהפסיק, אתגר קשה שמשאיר את רובם בלחץ ובחרדה, בתחושת כישלון יחד עם תהיות של מה זה אומר עלי ? 

ההדחקה של תחושת ההתמכרות סוערת בתוכם ביתר שאת, מייצרת תסכול ותחושת כישלון קשה. וחשוב לומר שגם בני הנוער שכביכול מצליחים או מנצחים את האתגר הזה, מגיעים לחודש דצמבר לאתגר חדש שבו הם שוב יחוו כישלון, ושוב יישארו מכורים לצפייה שמרחיקה אותם מעצמם ומרחיקה אותם מהמציאות, ממיניות בריאה ומהיכולת לייצר מערכות יחסים בריאות.

לפני שממשיכים לאתגר דצמבר חשוב לנצל את אתגר נובמבר להזדמנות לשיח חשוב איתם, כן כן אנחנו חייבים לנצל את האירועים הללו לשיח מקדם שמאפשר לשים את המיניות על השולחן, בלי בושה בשיח מכווין שמייצר תקשורת בריאה, הם זקוקים לנו גם בנושא הזה, הם צריכים מישהו חושב שיאמר להם שהם בסדר, ושאם יש בעיה הוא נמצא שם עבורם ולא נמצא שם בשתיקה רועמת, בחושך ובאפלה, אלא נמצא מואר כדי לאפשר לו, למתבגר לקבל עזרה והכוונה. 

אז הנה כמה מסרים חשובים על אוננות ועל צפייה בפורנו.

 1. אוננות היא רגע אינטימי, מייצרת לנו הזדמנות להכיר את הגוף שלנו מקרוב, לדעת לדבר את השפה שלו, זה שיח שלנו עם הגוף שלנו ולשיח הזה אין צורך ביועצים ומשפיעים או מודלים לחיקוי מהרשת/ מהאינטרנט/ מאתרי הפורנו ועוד. אל תתנו לאף אחד להשפיע על ההכרות הכול כך חשובה הזו שלך עם עצמך ועל הבחירות שלך לגבי הגוף שלך. 

2. אוננות זה משהו פרטי - אוננות בצוותא לא מומלצת, לפחות לא במהלך גיל ההתבגרות, היא לא בריאה ועלולה לייצר חרדות, פחדים ולייצר הסתגרות, לערער את תחושת הביטחון בגוף שלנו ועוד. רוצים לאונן תיהנו עם עצמכם. 

3. אוננות ופורנו - לאונן למול פורנו זה כמו להכניס לתוך מערכת היחסים שלנו עם עצמנו אורחים, ליתר דיוק אורחים לא רצויים, כאלו שמייצרים לנו בתודעה הבנה שגויה של המציאות, תודעה כוזבת לגבי מיניות בריאה, מרחיקים אותנו מעצמנו ומייצרים לנו סף גירוי שהולך וגדל. אוננות למול פורנו מייצרת כל הזמן הסלמה, מעלה את התדר והעוצמה, הפרשת הדופמין במח הולכת ומציפה את המח, אט אט או מהר מהר הרגש נשחק והדרך לסיפוק המיני מצריכה עוד ועוד דופמין, בדיוק כמו בהתמכרות לסם או לאלכוהול. הסיפוק המיני הופך לטכני, כזה שמנוכר מעצמי. כשהם פוגשים את המציאות סף הגירוי לא מספק, כשהם פוגשים גוף של אישה/נערה בגודל טבעי הם מתאכזבים, זה לא מייצר בהם את ההתרגשות הנדרשת, חלקם סובלים מבעיות זקפה, זה מייצר בתוכם אלימות, כעס, תסכול, תחושה של כישלון. חלקם מעדיפים את הפורנו על מגע מיני פיזי, חלקם אפילו מתביישים להסתכל בעיניים. אוננות ופורנו לוקחת אותם למקום לא בטוח, ללמידה של מיניות מעוותת, שאין בה רגש, אין בה חיבור יש בה משהו טכני, קר, מנוכר ואלים. גם כשהם יאמרו לכם אנחנו יודעים שזה לא ככה במציאות, הם לא יודעים איך זה במציאות, אין להם תמונה של איך זה כן נכון והתשובה שלנו היא הסעיף הבא 

4. יחסי מין זה לא עוד V בצק ליסט של גיל ההתבגרות - זה לא תחרות, מיניות בריאה צריכה להגיע בזמן שלה, לרוב בני ובנות הנוער שמקיימים יחסי מין בגיל צעיר מידי או בגיל בו אין מוכנות רגשית ליחסי מין לא חווים את העונג שיש במיניות, הם חווים בעיקר חרדה, סטרס, פחד. רוב הבנות לא מגיעות לאורגזמה ועבורן יחסי מין תקינים הם יחסים מין ללא כאבים. הם מגיעים לאקט המיני ממקום של חיקוי ורצון לעשות V בצק ליסט של גיל ההתבגרות, היום זה מתחיל כבר בגיל החטיבה וזה מוקדם מוקדם מישי לנפש לשלם לעבור את החוויה הזו, התנסות מינית, יחסי מין מלאים בגילאי חטיבת הביניים לרוב לא מייתרים עונג, ולרוב הם גם משאירים סימנים וכתמים בתוך התודעה , כאלו שיישארו שם להמשך חייהם הבוגרים וייצרו סביב המיניות תודעה כוזבת/ שלילית/ מורכבת/ שיפוטית ולא חוויה של עונג וכיף מהגוף שלנו.

מתבגרים בגיל ההתבגרות המוקדם ( לדעתי האישית כל מי שנמצא/ת לפני גיל 17) מקיימים יחסי מין לרוב רק מתוך הסכמה ולא מרצון פעיל, מוכנות רגשית ועירום רגשי, פתיחות, כנות ואהבה לפני שהם ניגשים לעירום הפיזי שהופך להיות טכני ועם רגשות מתוחים.

הסכמה ביחסי מין זה טוב עבור בית המשפט, יחסי מין זה לא ביטוח לאומי, לביטוח לאומי אני משלמת בהסכמה (אין לי ברירה אחרת) יחסי מין עשין כשמוכנים, רוצים ממש ומרגישים בנח עם הפרטנר/ית שלי.

אין צורך ל"עשות את זה" צריך ללמוד ולהכיר את הגוף שלנו היטב, להקשיב לרגש שצף בנו ולתת לתחושות ולרגשות לקדם אותנו צעד צעד, כל מתבגר/ת יש את הקצב האישי שלה/ו, אין פה תחרות וזה לא מעיד על גבריות או נשיות, הם צריכים ללמוד איך כן עושים את זה מתוך מקום של חקירה של הגוף שלהם יחד עם הרגש שצף בהם. כשהם יגיעו לשם בעצמם בלי רעשי הפורנו ברשע הם יגיעו לנקודת השיא האמתית, למקום הזה שיחסי מין יהיו חוויה עבורם/ן ולא שתם משהו כואב / מפחיד/ שצריך לעשות כמו כולם.

נצלו את האתגר הזה לשיח עם המתבגרים שלכם, תתעניינו בלי שיפוט, תשאלו אותם, תראו בקיאות בחומר/ שבטח, תביעו את דעתכם וכל הזמן תבדקו שהצד השני לא במבוכה גדולה יותר משלכם.

מה קורה כשנגמר אתגר נובמבר והרוב המוחלט של המתבגרים/ות כבר נכשל באתגר כמה וכמה פעמים?


יש את אתגר דצמבר 

אתגר דצמבר הוא אתגר המשך, שבו מי ש"הצליח" את אתגר נובמבר (ברור שכולם נכשלים בו) מתחיל אתגר דצמבר, שבו הם מאוננים בהדרגה לפי היום בחודש.

ב 1/12 - מאוננים פעם אחת 

ב 2/12 - מאוננים פעמיים 

ב 18/12 - מאוננים 18 פעמים 

ב 29/12 - מאוננים 29 פעמים וכך הלאה.


האתגרים הללו הם הזדמנות שלנו לפתח שיח בנושא, לדבר על זה, לשים את זה על השולחן ולטפטף כמה מסרים חשובים.

אוננות היא בריאה, מותרת ונעשית מרצון, חשק, צורך ולא ממקום של תחרות, אתגר, תכנון לו"ז וכו'

מותר לאונן מתי שרוצים ואין צורך לנעוץ את זה ביומן או להכניס את זה למסגרת של זמנים מסויימים, כמובן שאוננות צריכה להיות במקום פרטי, לא בציבור ובכפוף לסימני האזהרה שציינתי לעיל.

אפשר לדבר על צורת השיח - שיח על אוננות יכול להתקיים בין חברים, והשיח הזה חייב להיות מכבד ולא בוטה, בלי שימוש במילים אלימות ומחפיצות, בלי לעג, ביזוי, ביוש וכו'.

ההמלצה שלנו למתבגרים היא לא להיות חלק באתגרים הללו, לשמור על הפרטיות והאינטימיות שלהם עם הגוף שלהם, ללמוד את עצמם ביחידות, ללמוד מיניות בדרך, שלב שלב, בקצב הלב והרגש, בקצב ההתפתחות הרגשית והמנטלית עם חיבור חזק לגוף שלנו ולעצמנו.



כותבת המאמר: ליאורה חיים, MA בחינוך, פסיכותרפיסטית מוכרת איט"ה, מדריכת הורים ומתבגרים, מדריכת מיניות למתבגרים.

שאלות נוספות, הבהרות ?- כתבו לי