1 דקות קריאה
הדרכת מיניות בטיק טוק - כמה זה בטוח ?

פורנוגרפיה בהזרקה למוח והדרכות מיניות שעלולות להיות מסוכנות

אפליקציית טיק טוק מאפשרת לכל מי שמעוניין להיות מה שהוא רוצה להיות, זה פתוח בלי תנאי קבלה וכל אדם יוכל להחליט שהוא מדריך מיניות, יועץ מס, מומחה בשיווק או כל דבר אחר. 

זה מצמיח לא מעט הדרכות על מיניות ובכלל שיח על מיניות, שבגדול שיח על מיניות תמיד מבורך למול השתיקה, ההסתרה ובעיקר המבוכה שלא מעט הורים נתקלים בה כשהם פוגשים מיניות או נדרשים לייצר שיח עם הילדים /המתבגרים שלהם.

אפליקציית הטיק טוק מוצפת בכל מיני מדריכי מיניות שמייצרים שיח פתוח על מיניות, מאפשרים לבני הנוער להיחשף למיניות, לקבל תשובות, לספק סקרנות ועוד וזה מבורך בגדול.

בנוסף, יש גם משב רוח רענן וחיובי סביב שיח על מיניות בטיק טוק למול שיח מאוד אזהרתי, חרדתי ומניעתי שהורים מבצעים לרוב. 

לרוב הורים ייצרו שיח שמתמקד במה "לא", וממה להיזהר, זה מקפיץ אצל הורים המון חרדות ומחשבות שמייצרות מתח בשיח ולא מעט פעמים מייצרות בושה, שתיקה, מבוכה וכו'.

אז איפה מתחילה הבעיה וצה בכל זאת השיח על מיניות בטיק טוק הוא בעייתי עד כדי מסוכם  ?

מיניות ושיח על מיניות צריכים להיות מותאמים גיל ומותאמים יכולת רגשית, יחד עם זאת שיח צריך להיות גם מקצועי, כלומר מידע שמעבירים צריך להיות מידע מותאם ונכון, ויש גם את ההיבט התרבותי חברתי, הערכים והגבולות שיש בכל בית.

אז יש המון שיח שמגיע בעיקר ממדריכי מיניות שמגיעים מהתחום הרוחני ולא מעט מהמקום של מיניות בוגרת, בעיקר תכנים מיניים שמותאמים לכל מיני אביזרי מין שמותאמים למבוגרים, אקטים מיניים שפשוט לא מותאמים לבני נוער. 

ועוד חשוב לזכור, שיח על מיניות עם ילד בן 11,12 שונה משיח עם מתבגר בן 16,7. המידע שמוגש שם לעיתים מתוך רצון טוב לתת מידע, לעיתים מאינטרסים שיווקיים או אישיים מונגש לכולם ומוזרק לתוך הפיד של כולם, תוכן מיני מקבל חשיפה עצומה של מאות אלפי צפיות והופך להיות ויראלי. 

ילדים שפוגשים סרטון הדרכה כזה עלולים להיתקל בסרטון שלא מותאם (לרוב זה מה שיקרה), הם עלולים גם לקבל מידע שגוי, אף אחד לא בודק את רמת הידע והמקצועיות של כל "יועצי המיניות" שם ולכן ילדים עלולים לקבל מידע שגוי/ לא מותאם גיל/ לעיתים זה יכול לייצר סקרנות לא בריאה, חרדות, פחדים, בושה ועוד לא מעט רגשות על הרצף הלא בטוח. מעבר לזה סרטונים כאלו עלולים לייצר גם התנסויות לא בריאות, אפילו מסוכנות שעלולות להסתיים גם בפגיעה מינית, בחשיפה לא מותאמת ובהבנה שגויה של משמעות האינטימיות/ הפרטיות.

מידע לא מותאם - ילדים לא צריכים לקבל מידע על מיניות אנאלית/ סקס אנאלי - איך עושים אותו וכו לדוגמה, כל ילד נמצא במציאות רגשית שונה, גיל שונה, רמת פתיחות שונה, וחוסן רגשי ברמה כזו או אחרת. 

מידע כזה עלול לייצר גם נזק, בעיקר רגשי. 

וכמו כן עלול לזמן התנסויות מיניות לא מותאמות מתוך סקרנות/ חרדה/ בושה ועוד.

 אתגרי טיק טוק בעייתיים/ טרנדים  

ילדים ומתבגרים נמצאים בטיק טוק שעות רבות (יותר מישי שעות), חלקם יושבים לילות שלמים בדפדוף באפליקציה ובדומותיה. כדי לייצר תנועה ולקבל לייקים וחשיפה יש לא מעט אתגרים שמופצים ומועברים בין הילדים, זה כמו אש בשדה קוצים, מיד כולם עומדים דום לאתגר ועושים הכללל כדי לעמוד בו. 

אז יש אתגרים שמעודדים שיימינג, יש אתגרים שמעודדים התנהוגיות מיניות או בין אישיות לא מותאמות, ויש כל מיני ריקודים עם מסרים מיניים, פתייניים שמיד אפשר לצפות במתבגרות צעירות מידי שמעתיקות את הריקוד, לפעמים כשאני צופה בזה זה ממש כואב לי בכל הגוף.

יש גם אתגרים שמועדדים פעילות לא חוקית כמו לצלם מתחת לחצאית של בנות, ואפילו להעלות של סרטון שבו גבר שולט בויברטור של החברה שלו (העלתי על זה פוסט בנפרד - ממש מחריד).

ויש גם לא מעט סרטונים של ריקודי ישבן מזעזעים שהפכו להיות ריקודי הבנות במסיבות הבת מצווה ובחטיבה. 

הבעיותיות המרכזית היא ההבנה שאינטימיות ופרטיות לא קשורות במיניות, הבנה שגויה שמיניות היא גם כלי לקבלת שייכות, קבלת תשומת לב גברית או נשית, מיניות הפכה להיות מנוע שמופעל בתוכם לא לצרכי עונג, בעיקר לצרכים שהפכו להיות מ"רוצה" לצריך וחייב.

פורנוגרפיה - גם היא נוכחת שם היטב, סרטונים מועברים מאחד לשני, המון פריצות ובעיקר אי התאמה לגיל, זה מייצר לפעמים עוררות מינית שהופכת להיות לעיתים מטרד ולא עונג, הבניית חשיבה שלילית על מיניות, המון כוחנות והמון אלימות.

נירמול של זנות וירטואלית - לא מעט כוכבות וכוכבים של אונלי פנס מעלים סרטונים ומנרמלים את הפעילות שם, מסביריםות שזה אומנות וכמה זה חשוב להיות במודעות ולהנות מהגוף שלנו ובעיקר כמה הרבה כסף הם מרוויחים שם וכמה זה פשוט מצוין ובעיקר נורמלי.

לכל התכנים האלו חשופים הילדים של כולנו במשך פרקי זמן ארוכים פי כמה מהזמן שהם משוחחים איתנו, בחופש הגדול הם יכולים לשוטט שם גם 10 שעות ביממה, כששיח הורי עם ילדים עומד היום על 10 דקות ביממה, תבינו כמה השפעה יש להם על התודעה, על המציאות, על מצב הרוח של הילדים, על הבדידות והקושי החברתי ועוד ועוד.

אז מה עושים ? הילדים שם המון שעות ביום - המלצות להורים 

1. תורידו לכם טיק טוק ותיהיו שם כדי להכיר את "ארגז החול" שבו משחקים הילדים שלכם, ארגז חול שהגבולות בין עולם הילדים לעולם הבוגרים טושטשו ממש, הם לא קיימים, שלא נדבר על תכנים שקשורים בשימוש בסמים ובאלכוהול וכו'.

2. הכרות עם המרחב תאפשר לכם להכיר את השפה, לייצר שיח עם הילדים שלכם ולהבין היטב את המציאות שבה הם גדלים, מה משפיע להם על המחשבה ועל ההבנה והרגש.

3. תייצרו שיח ערכי הורי מולם, על מיניות ולא רק, תדברו איתם על אתגרי הטיק טוק, על הסכנות, תלמדו אותם לצרוך תוכן בצורה בריאה, לחסום מי שלא מעניין ומי שלא מתאים להם, להפסיק לעקוב אחרי תכנים לא מותאמים (זה רק יצמצם את הנזק ועדיין זה עדיף). יש גם מדריכי מיניות שיכולים להיות טובים עבור הילד שלכם, תעיינו בתכנים ותמליצו להם לעקוב אחרי מי שנראה לכם אמין, מתאים. 

אם אתם לא בטוחים? תשאלו ? תתעניינו יש מלא מקומות שאפשר לקבל בהם מידע.

4. תשאירו "דלת פתוחה" ללב שלכם, להתייעצות, תנצלו את הטיק טוק כדי להתקרב אליהם, להנחות אותם, לייצר שיח וקרבה ולא הרחקה והסלמה של הנתק.

5. תציבו גבולות - בעיקר מתבגרים צעירים - שימוש במסכים הוא כמו שימוש בסמים, זו התמכרות לבריחה מההתמודדות הרגשית, בריחה מהשעמום ופשוט ניתוק. השהייה במסכים היא פעילות פאסיבית, בבדידות בדר"כ וללא שום תגמול רגשי מעבר לרגשות קנאה והשוואתיות שעובדות בעוצמה גבוהה.

6. תתגברו על הבושה ותייצרו שיח על מיניות, יש המון מידע ברשת, בספרות, בפודקאסטים שיכול לתת לכם מידע איך לדבר, על מה לדבר ועוד. תיהיו אתם אלו שזורעים בהם את תחושת החיבור לגוף שלהם ממקום בטוח, תיהיו אתם האנשים החשובים האלו שהם יבחרו לשתף ברגע של משבר, של שמחה ושל עונג. מוזמנים לפודקאסט, לתוכנית הרדיו, ולבלוג שלי יש שם המון מידע על מיניות ושיח על מיניות עם מתבגרים.

גם בספר שלי יש פרק נרחב מאוד ומפורט מאוד שיאיר לכם את המרחב שלהם, המחשבות שלהם והשיח הרגשי שהם זקוקים לו. 

כולל פירוט של תסריטי שיחה של אבא ומתבגר, אבא ומתבגרת, אמא ומתבגר ואמא עם מתבגרת. תשמרו על הילדים מחשיפה לתכנים לא מותאמים שעלולים לייצר נזק רגשי.

והנה כמה דוגמאות מתוך סרטוני הטיק טוק: