1 דקות קריאה
טרנד עירום ב Tik Tok

פוסט להורים 

ידע זה כוח, תכירו את המרחב הווירטואלי שבו צומחים ילדינו, מה משפיע להם על התודעה, מה הם גורמי ההשראה שלהם, מה המסרים שמשפיעים על המציאות שלהם, על הרגש שלהם ועל ההתנהגות שלהם.

כולנו כהורים יודעים שהילדים שלנו נמצאים בTik Tok, אנחנו גם יודעים שיש שם תכנים לא מותאמים, אנחנו מצפים או מתפללים שבפיד של הילד שלנו הוא לא ייחשף מידי...ואנחנו גם סומכים עליהם, או שאין לנו ברירה כי הם שם יחד עם כולם.

נכון, כנראה שלא נצליח לסגור להם את העיניים ולמנוע מהם להיחשף לשמש הזו של המסכים, אבל בשמש כמו בשמש את קרם ההגנה אנחנו נשים על הילדים שלנו.

גם פה יש לנו תפקיד לייצר בתוכם הבנה, ולספק להם נקודת יחוס שתשמש עוגן שדרכו הם ידעו לבחון את המציאות. 

להבחין בין טוב ורע, בין אסור ומותר, בין פוגע ושומר, בין מציאות לפייק, בין אהבה ללייק, בין עומק רגשי לבין חרמנות, בין מיניות מיטיבה לבין זנות ועוד.

יותר מזה אנחנו צריכים להיות בתוך המחשבות שלהם, התובנות שלהם ולספק להם מציאות אמת, כללים שומרים והמון ערך עצמי ותחושת מסוגלות. כל אלו הם הצד השני של הנדנדה שבה יש המון קנאה, ריצוי, חיקוי, רצון להיות מישהו אחר או בכלל לא להיות, לברוח, להיעלם ועוד.

אז נחזור לטיק טוק, שיש שם כל פעם טרנד חדש, 


מה זה בעצם טרנד?  

סרטונים שעולים בצורה מאסיבית תחת קוד משותף, למשל פס קול חדש, תנועה, מענה על שאלה וכו'. הטרדנים הללו נולדים כאשר הרבה משתתפים בוחרים להשתמש בנושא/ בשיר/ בפסקול של הסרטון וכבר אשתף אתכם בכמה טרנדים שחשוב שתכירו, לרוב הבחירה לבצע סרטון טרנדי מגיע מהרצון המרכזי של משתמשי האפליקציה לקבל תשומת לב באמצעות לייקים, תגובות וחשיפה. ככל שהפוסט מקבל יותר לייקים, תגובות הוא נחשף בצורה מאסיבית יותר ויכול להיכנס לקטגוריית For you, קטגוריה שנחשבת ל"הצלחה" חשיפת גדולה מאוד והמון אושר (רגעי בעיקר).

אבל הפוסט הזה הוא על טרנד חדש וקצת שונה, חוצה גבול, מסוכן וחשוב מאוד שתכירו אותו כהורים.

כפי שכתבתי הרצון להגיע ל For you הוא אדיר, קוסם להם, מאפשר להםן תחושת ערך (מזוייפת) והמון תשומת לב, כדי לקבל חשיפה ולייקים כל פעם זה הטרנד הופך חושפני יותר, אלים יותר, מצחיק, ביזארי, מיני, בוטה ועוד . העיקר שיהיה יותר ויותר מכל דבר.

הטרנד החדש - סרטונים שמכילים תמונות פורנוגרפיות ותצלומי תקריב של איברי מין

תופעה חדשה ומאוד מדאיגה - תמונות פורנוגרפיות. הסרטון מתחיל לרוב בצורה תמימה, עם תמונה של בחורה עם בגד ים, תמונות אפילו בבית הספר, תמונות קבוצתיות של כמה בנות ובהמשכו של הסרטון יש תמונות עירום או תקריבים של איברי מין. לפעמים התמונות הם תמונות של מי שמפרסם/ת את הסרטון, או תמונות עירום של אדם אחר

זה כבר כשלעצמו מטריד מאוד, כי טרנד מטבעו מועתק, מקבל לגיטימציה, הרבה מאוד חיקוי ובעיקר המון צפיות ולייקים. כשזה "נורמלי" וכולם מגיבים לזה, זה מטשטש את ההבנה של בני הנוער ופתאום זה כבר קצת יותר נורמלי להעלות סרטון כזה גם של עצמי או של חבריי ולקבל לייקים, הנה קיצור דרך להגיע ל For you. 

בואו נסכם את הנקודות החשובות שאנחנו כהורים/ מבוגרים צריכים להסיק וללמוד מהטרנד הזה או מאלו שיבואו אחריו

1. יש פה חשיפה לעירום (וזה לא אומנות), תקריבים של איברי מין בצורה לא מותאמת (לרוב, גם ילדים בני 7 חשופים ל תכנים ב For you) - יש לא מעט ילדים מאוד צעירים בטיק טוק, וגם מתבגרים בוגרים יותר לא תמיד התוכן הזה מותאם עבורם, בעיקר כשהוא מוגש ב"דחיפה" כמו הזרקת רעל ולא למול רצון/ הסכמה לצפות בו.

2. הם כביכול צופים בסרטון "תמים" ואז מקבלים סוג של "הפתעה" שלא מעט פעמים מביכה, ויחד עם זאת מסקרנת, חלק מהמתבגרים מעידים שזה מעורר אותם מינית (אין בעיה עם עוררות מינית, רק שעדיף שעוררות מינית תהיה מותאמת ומרצון פעיל ולא מתפרצת).

3. חיקוי - לא מעט מהמתבגרים /ות ירצו גם הם לעשות סרטון כזה, כי זה טרנד, מגניב, כי כולם עושים ובעיקר כי מקבלים הרבה לייקים, חשיפה וכו' - כך הם מרגישים כביכול פחות שקופים אבל חושפים את עצמם ואת האינטימיות שלהם תחת לחץ חברתי, בוחן מציאות שגוי, רצון לחברים ויחס, בדידות, ייאוש ועוד. 

חשיפה שלרוב מייצרת המון תסכול, כאב , חרטה ובדידות עמוק פנימה בתוכםן. יתרה מכך הם עלולים לעשות כזה סרטון ולהפיץ תמונות לא שלהם ואז מעבר לפגיעה באחר הם גם מסתבכים בעבירה פלילית של הפצת סרטונים.

4. הנושא הרביעי הוא הנושא שבגללו החלטתי לכתוב את הפוסט הזה, מתבגרת צעירה (14.5) שהעלתה תמונות עירום שלה בצ'אט אנונימי (מתוך פיצוי, בלבול, סקרנות ועוד) יצרה איתי קשר וספרה לי שהיא חוששת מאוד שיעשו שימוש בתמונות שלה בסרטונים הללו, תכ'לס צודקת, זה בהחלט יכול לקרות. וגם 105 לא יעזרו פה, חשוב מאוד מאוד שנבין ונדע שכל תמונה שמצולמת ומועהרת דרך איזה שהיא אפליקציה ( וואטסאפ, טיק טוק, אינסטגרם, מייל, פייס וכו') מאותו הרגע היא הופכת להיות ציבורית ואין יכולת לשלוט בה. גם אם נפעיל את כל התותחים הכבדים, מומחי הסייבר למיניהם , עדיין ניתן יהיה שוב ושוב להשתמש בתמונה בכל רשת אפשרית, ולכן זו נקודת "אל חזור" שחשוב שנבין אותה ונתווך אותה. 

החרדה שבה היא נמצאת, החשש הזה שמנקר בה ומציף בתוכה תחושות קשות הוא בעיה מרכזית מאוד. 


אז נסגור להם את Tik Tok ? 

גם זה לא יעזור, כל פעילות שיטור, ענישה, בלשות וכו' לא תקדם אותנו ברצון ובצורך שלנו להגן עליהםן, ההפך זה רק ירחיק אותנו ויגרום להם לשכלל את ההסתרה, לחוש בושה, לפחד וגם להיות יותר סקרנים. 

תפקידנו ההורי הוא לחנך אותם לערכים, לחוסן, לאיפוק ובעיקר לכבוד עצמי וכבוד לאחר. ומשם צריך להתחיל השיח מולם.

אבל איך באמת מתחילים לתווך את הנושא הלכה למעשה?

1. בלי לחץ, לנשום ! הילדים שלנו שם, זו הזירה שבה הם צומחים ואנחנו צריכים ללמוד להיות שם איתם, להכיר את המרחב ולטפטף כל הזמן את טיפות החינוך שלנו, את הערכים שלנו ואת הדופק שלנו. 

תפקידנו הוא לגרום להם לחשוב, לבחור ופחות לזרום ולנוע אחרי העדר.  "לזרוק להם דופק" לתוך המחשבה וגם לשהות איתם במרחב שלהם. 

אז מתחילים בשיחה מתעניינת, לא שופטת, לא מאיימת, לא כועסת ובלי קמט של עצבים במצח. "שמעתי שיש עכשיו טרנד חדש בטיק טוק .... מכיר/ה?, יצא לכם לראות ? , מה זה בעצם ? את/ה יכול/ה להסביר לי ? 

כן, פה אנחנו לומדים מהם את המרחב שלהם, לא מאיימים רק לומדים, נכנסים ל"ארגז החול" שלהם בזהירות. 

אם הם מכירים את הטרנד הם ככל הנראה יתחילו להסביר לכם, יראו לכם, ואז תפקידכם לשוחח איתם רגשית לפני התנהגותית/ אזהרתית.

בלי פרצופים נרתעים, בלי אכזבה, בלי איומים, אוי ואבויי וכו ' - תישארו מאופקים ויציבים. 

ניתן לשאול מה דעתך על זה ?מכיר מישהו/ חבר/ה  קרובים שלך שעושה סרטון כזה ?

מעניין איזה תגובות יש לו שם ? 

תכנסו לעיין בתגובות. מכאן, אפשר לפתח שיח איתם על איך זה מרגיש להם לצפות בסרט כזה, מה זה אומר על מי שמצלם סרט כזה?, האם זה נראה להןם נכון ? ועוד המון שאלות שקשורות בערכים שלכם ובחינוך שאתם מובילים אצלכם בבית.

יש גם מקרים שהםן יגידו "לא מכירים", אולי זה נכון ואולי זה לא נכון , בכל מקרה התשובה צריכה להיות שמעתי ש.... אם יצא לך לראות מה לדעתך תרגיש/י? וכאן אפשר לפתח שיחה רגשית משמעותית .

אחרי שסיימנו להתעניין בהםן ובמרחב שבו הםן גדלים/ות, ממנו הם מושפעים/ות הנה כמה כללים ומסרים חשובים מאוד שכדאי שיצאו ממכם אליהםן:

טיפים להתנהלות הורית חכמה ומיטיבה 

1. חשוב שהם ישמעו את דעתכם, שימו לב דעתכם לא צריכה לכלול איומים, השמצות, שיח לא מכבד וכו' - תישארו מודל לחיקוי. דברו בצורה מכבדת ותביעו את דעתכם הכנה בנושא.

2. תבדקו מולם מה דעתם על הנושא, מה הם מרגישים ותחבקו אותם, תקרבו אותם אליכם , אל תרחיקו אותם. אל תייצרו מצב שבו הם יפחדו לשתף אתכם. ההפך, תזמינו אותם לעדכן אתכם, תבטיחו לא לכעוס תנסו לשמור על ערוץ פתוח, לא להתבלבל - זה לא אומר שאתם צריכים לאפשר להם הכול כדי שיהיה ערוץ פתוח.

3. תסבירו בצורה ברורה וחד משמעית במיוחד למתבגרים/ות הצעירים/ות שעלולים לטעות ולהבין שזה בסדר, שלעיתים אפילו לא מבינים לעומק את המשמעות של הדברים, שפשוט עושים כי כולם עושים וכו' - לא עושים סרטונים כאלו, לא מעלים תמונות אינטימיות של הגוף שלכם ובטח לא של מישהו אחר, לייצר שיח דיאלוגי ולא מונולוג של איומים והפחדות.

4. דברו איתם על המניעים - מדוע לדעתם צריך לצלם ולחשוף סרטון כזה שיש בו איברים אינטימיים? נושא האינטימיות קצת מטושטש אצלם - חשוב לקיים על זה שיח ולתת מידע, לחזק אותם לשמור על האינטימיות שלהםן. 

לא מעט מתבגרות מדווחות שהן הולכות חשוף כי ככה כולן הולכות, כי רק ככה הן מקבלות תשומת לב גברית, הן מרגישות לא נח ובכל זאת חושפות אינטימיות. 

תקיימו שיח בנושא, זה מאוד מרגיע אותםן. גם אם הםן לא עונים ממש, לא מסכימים אתכם לגמרי, המילים שלכםן, הנוכחות שלכםן נשארת בתודעה לצד המסרים של הרשת וקצת מאזנים עבורם את התמונה, ככה מחנכים בטפטופים תמידיים ונחושים.

5. תבטיחו להם שלא תכעסו, לא תענישו ולא תחרימו להם את הנייד - תבקשו שהם ישתפו אתכם, תסבירו שאתם לא נגדם אתם איתם, תאפשרו להם להרגיש בטוח במרחב שלכם, תקרבו אותןם אליכם. תשמרו על קשר רציף, נחוש, מתעניין, שומר בלי פחד. 

אני לא אצרף סרטונים כאלו פה, אבל אני אצרף תמונה מתוך עוד טרנד שרץ עכשיו, צילום עם פיטמות זקורות, גם על זה אפשר לקיים שיח. מעניין מה היה קורה עם היה טרנד של צילום פין בזקפה ? מעניין מתי זה יגיע, ומה יהיו התגובות.

תהיו "מגן הנפש" של הילדים שלכם


מוזמנים/ות לכתוב לי מה דעתכם?, האם יש נושאים נוספים חשובים שמענייניים אתכם? האם יש שאלות , בקשות התייעצויות נוספות - אתם יכולים לכתוב לי פה בתגובות למטה, או לשלוח לי הודעה אישית ממש כאן 

מוזמנים לכל ערוצי המידע והתקשורת איתי - בלוג, פודקאסט, תוכנית הרדיו, פייס בוק, קהילה בפייס ועוד - כל הקישורים פה