1 דקות קריאה
מתבגרים בסילבסטר - כל הסכנות והאזהרות - הורים קחו אחריות

כל שנה מסיבת הסילבסטר מתוכננת היטב, המתבגרים/ות שלנו נערכים לאירוע בדיוק כמו למסיבות הפרום של סיום התיכון (היום גם סיום חטיבה). 

זה ארוע ראווה שמחייב לבוש מדוייק, בעיקר פרובוקטיבי (גם כשקר מאוד), אירוע שמחייב התארגנות, חשיבה, תכנון. לפעמים הוא מחייב בן/ת זוג, חובה להתנשק בערב הזה ולא חשוב אם זה יהיה עם סתם מישהו/י העיקר שאני אעשה על זה V  גדול וארגיש רצוי/ה, שווה, בעל/ת ערך.

רק שבדרך לשם הם מאבדים את עצמם, משתמשים במיניות ובגוף שלהםן לטובת שייכות וערך, מרגישים שהם בתחרות ובסתכול, עסוקים בעיקר באיך יראה הסטורי שלי, כמה לייקים אקבל ומי יגיב ובעיקר מי יקנא לי הכי הרבה וכך ארגיש שהיה שווה להתאמץ.

אחרי שהם מסיימים את הערב הזה, שבו הםן גם שותים בלי הפסקה כדי להשתחרר מהחרדה, אחרי שהם מתנתקים מעצמם ומתנשקים/ מתמזמזים/ מאפשרים פלישה למרחב האינטימי שלהם בלי רגשות הם חוזרים לעצמם ומה שנוכח שם כשהאלכוהול שוקע זה בעיקר תחושת גועל, לכלוך ובדידות ענקית. 

"ליאורה התנשקתי עם 4 בנים, אני הרגשתי ממש כמו זונה .... לא יודעת למה עשיתי את זה " (מתבגרת בת 13) 

" איכס בא לי להקיא על עצמי, יש לזה ריח של דגים, עשיתי לו את זה בשירותים, הייתי שיכורה אבח אני זוכרת את הריח ואיך הוא מחזיק לי את הראש וגונח....."(מתבגרת בת 15)

כמה נקודות חשובות להורים למתבגרים בנושא חגיגות הסילבסטר

לפעמים הקליניקה מסייעת לי להיות עם עיניים בתוך קבוצות הואטסאפ הסודיות, הודעות ותכנונים שנעשים מתחת לקוד בנייד, מחשבות וצרכים שיש להםן ובליל הסילבסטר מקבלים במה ודשן לצמוח. 

חלקן עלולות להיות מסוכנות עד מאוד והפוסט הזה עבורכם הורים יקרים, תשקיעו 2 דקות ללמוד מה הולך לקרות  (מה מתוכנן) בלילה של ה 31/12, וגם מה נדרש לעשות בעיקר כדי למנוע פגיעה.

אלכוהול והרבה, גם בקרב בני נוער צעירים מאוד (חטיבת ביניים כיתה ז'+)

סילבסטר עבור מתבגרים הוא הזדמנות מצויינת וגם סיבה טובה להתנסות באלכוהול, ולא רק להתנסות בשתייה אלא גם להתנסות בשכרות, להיות שיכור/ה לראשונה (פשוט להיעלם ולא להיות), זה נראה להם מגניב, בוגר, כיף ויש בזה המון רצון להיראות גדולים, מעיזים, שווים ויש בכל חבורה את המנהיגים את אלו שנסחפים ולא רוצים להישאר בחוץ, "כולם שותים אז גם אני..." אלכוהול מגיע בעסקת חבילה בדר"כ עם עישון, שימו לב עישון בני נוער היום לא מסתכם בסיגריות / וייפ (שזה גרוע יותר מסיגריות) כדי להרגיש גדול, שווה, מקובל הם עולים מדרגה וצורכים גם סמים: "ירוק" גראס, מריחואנה. יש היום בשוק בני הנוער גם קאטמין, נייס גאי ועוד. 

אני ודעת שאתם מדברים על זה מסבירים שזה אסור, אבל זה נמצא במרחב שלהם, מספיק חבר/ה אחת בחבורה וקצת אלכוהול שמשחרר את הפחד והם עלולים להתנסות, או להמשך לצרוך והפעם קצת יותר כי זה סילבסטר. 

מתבגרים צעירים שצורכים סמים עלולים לפתח הזויות, פחדים, תחושה לא טובה, השבוע סיפר לי מתבגר בין 14 " יש לי אנשים בראש, הם מדברים אלי בלילה ....". זה קורה היום בבתים הכי טובים, בכל השכבות הסוציואקונומיות ותפקידנו ההורי למנוע!! לדאוג שזה לא יקרה. 

שימוש בסמים ועישון בגיל צעיר גורם לעיתים לנזק למח, להקצנה של בעיות ויסות, להעמקה של חרדות, לעוררות של מחלות נפש וכמובן להתמכרות במסלול מהיר מאוד.

 גז קצפות 

למי שלא מכיר/ה בקבוק הקפצת של ריץ (לעוגות) מכיל מיכל של גז, בני הנוער (לצערי) הפכו את בלון הגז הזה הידוע בשמו "גז קצפות" ועושים בו שימוש דרך ניקוב של בלון הגז - העברה של הגז לבלון (יום הולדת) ושאיפה של הגז - דומה לגז מזגנים- מסוכן ממש, עלול לגרום להתקפים פסיכוטיים, עילפון, עיוורון - בני ובנות נוער מתארים את השימוש בגז הקצפות ב"סוטול" שכרון חושים, בקיצור עוד אמצעי לברוח מהתמודדות רגשית/ ניסיון להיות "כמו כולם" לפעמים תוך שיקול דעת שגוי שעלול לגרום נזק משמעותי.

סם האונס 

אנחנו נוטים לחשוב שזה קורה רק למישהו אחר במקרי קיצון, הורים יקרים זה קורה הרבה ! 

השימוש בסם האונס הוא נפוץ ורחב, קורה בגילאים צעירים מאוד לצערי. 

חשוב להסביר, לתת כלים ולא לפחד להכניס בהן קצת חשש, בצורה מידתית. יש מקרים שגם ברמנים מכניסים סם האונס בשתייה לנשים/מתבגרות. 

נהיגה בשכרות 

מתבגרים חושבים לעיתים שהם יכולים ל"סחוב" אלכוהול, "שהם יודעים לשתות", שהם "בסדר" שלא צריך לעשות עניין, שלא יתפסו אותנו וכו. 

אז הם שותים ונוהגים, וגם נוסעים במהירות מופרזת, בניגוד לחוקי התנועה, עם מוזיקה ברכב, כשהם ברגעים שההגיון לא עובד, רק האגו והרצון להיות "מגניב", הרצון לצלם איזה סירטון טיק טוק מגניב או סטורי שווה וכו'. 

מיניות לא מותאמת

שימוש בכוח, שימוש במיניות שלא לצרכים הנכונים, החפצה, הצמדויות, גניחות, הטרדות מיניות, "אני מזרים אותן" , "כל הבנות רוצות" "אם לא בא אז יבוא לה". משפטים שאני שומעת המון. 

לעומת זאת אני גם מכירה היטב אמירות כמו " צריך לזרום" , " אני לובשת חשוף גם כשקפוא לי כדי למשוך תשומת לב גברית" ועוד. 

התנהגויות מיניות לא מותאמות מתבצעות היום גם בגילאים מאוד צעירים ( 12-13) זה עלול להגימר רע! זה עלול להגיע לנקודת "אל חזור" לפגיעה שלא היינו רוצים שהמתבגרים/ות שלנו יהיו חלק ממנה.

במקרה הזה עדיף המשפט " עדיף שאתה תבכה עכשיו ושאנחנו לא נבכה אחר כך...( אבא שלי)". 

כשיש אלכוהול ועישון ברקע אז המיניות הופכת להיות בהרבה מקרים כלי שרת לשייכות/ תחושת ערך/ תשומת לב ועוד. 

כך מצטרפת המצלמה, הפצה של תמונות (עירום) סרטונים מביכים, אתגרים הזויים ועוד.

ושלא נדבר על סטוצים, על התנסויות מיניות סקרניות שבעיקר מועתקות מסרטי הפורנוקרפיה שהם חשופים אליהן מגיל 8 או לפני!. סטוץ תחת שתיית אלכוהול מסוכן רגשית בגיל ההתבגרות, הוא "נרשם בגוף" ויש לו אדוות והשלכות על הבנות לגבי עצמם,תפיסת מיניות מעוותת ועוד.

אז מה התפקיד ההורי ? 

ראשית, הבנה וחשיפה למציאות המורכבת הזו, תפקחו עיניים המציאות לא פשוטה, הסכנות והפיתויים נמצאים בכל השכבות הסוציואקוניות, בכל שכבות הגיל ( גם הצעיר מאוד). 

לסכנות הללו יש השפעות לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, זה משפיע עליהם רגשית, התנהגותית וקוגניטיבית.

שימוש בחומרים משני תודעה (גם בצורה חד פעמית - בגיל צעיר) פוגע במערכת העצבים המרכזית- מדכא אותה ועלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

אז קחו אחריות, תדברו על זה איתם והנה כמה דגשים חשובים: תציבו גבולות - מתבגרים בחג הסילבסטר נמצאים תחת לחץ חברתי מטורף, יש לא מעט בלבול ורצון להיות שייך יחד. 

הקולות שבתוכם חזקים מאוד ואנחנו צריכים לטעת שם גם את הקול שלנו, הקול הפנימי הזה ששומר עליהם. שימו לב לנקודה חשובה בשיח, בקרב מתבגרים מעל גיל 18, 17 - חשוב לדבר על שתייה מבוקרת ( אני אישית בעד גבול של שתיה מעל גיל 18 בלבד!!) אם כבר הסכמתם שהם שותים, אז לא בגילאי חטיבה, אבל גם אז מידתיות!!! - לא לערבב, להקפיד על טווחי זמן בין משקה למשקה, חשוב לתת לאלכוהול להיספג ולהבין איך הוא משפיע עליהם.

משקאות אנרגיה יחד עם אלכוהול גורמים לצריכה נוספת/ מוגברת של אלכוהול ולקיחת סיכונים מיותרים.

צריכה של אלכוהול עם סמים / עישון גורם להאצה של הדופק, מעצים את ההשפעה על המח, עלול אפילו לגרום להפרעת קצב, דום לב, עילפון ועוד תופעות מטרידות ומלחיצות שעלולות להיות לא נעימות גם לחברים שנמצאים ועדים לסיטואציה כזו.

לצאת לחופש מהמחשבות ומהתמודדות עם קושי/ כאב /תסכול ועוד - זו הסיבה שבגללה מתבגרים/ות שותים. 

"אני חייבת 2 שוטים- אחרת אני לא יכולה להיות עם גבר...."

 "אני חייב לשתות משהו כדי שאני אצליח להכנס למסיבה" 

"אם אני לא שותה אני לא מצליחה להשתחרר ולרקוד..."

 " אם אני לא שותה אני מספרת ששתיתי כדי להיות אני..."

אז כנסו לראש, אבל תקפידו להישאר שם ולא להיעלם, שיהיה חבר תורן ששומר שאתם לא מאבדים את זה וגם נוהג הבייתה.

בנות שימו לב 

להיות יחד, ללכת יחד לשירותים, אני יודעת שאתן סומכות על החברים שלכן, "אין מצב שהם יפגעו בי..." - שימו לב לנתון חשוב - רק 10% מהפגיעות המיניות נעשות על ידי אדם זר!!! 

כלומר רוב רובן של הפגיעות/התקיפות המיניות נעשות על ידי אנשים מוכרים/ חברים/קרובים. וכשיש הרבה אלכוהול בסביבה שום דבר לא בטוח, גם לא החברים הכי טובים. 

הזעקת עזרה 

אם קורה משהו, מישהו מאבד הכרה, מקיא, בוכה, מפרכס, נרדם או מתנהג בכל התנהגות לא מותאמת - הזעיקו עזרה, תציעו להם להתקשר אליכם, תבטיחו להיות זמינים ולא לכעוס! 

תזמינו אמבולנס בלי להסס, יש משמעות לזמן, אל תבזבזו אותו פשוט תזעיקו עזרה רפואית. 

תיהיו איתם בקשר - תדעו פיסית איפה הם מבלים, איך הם נוסעים ואיך הם מתוכננים לחזור, עם מי הם מסתובבים - שיהיה לכם הטלפונים של החברים, תיהיו זמינים. תקבעו שעה שבה חוזרים הבייתה. אם הם לא מגיעים תתקשרו אליהם, תדרשו לדבר איתם !!!! 

אל תסתפקו בהודעות SMS - כשהם שיכורים/ לא חשים בטוב החברים שלה מסמסים לכם, תוודאו שאתם מדברים איתם והם מרגישים/ות טוב ובטוח.

חוזרים לישון בבית - "אני הולכ/ת לחבר/ה" - פחות מומלץ, זה ערב שמועד לפורענות!! 

אם הם הולכים למסיבה בבית/ במועדון ויש שם ילדים צעירים תוודאו שאין שם אלכוהול !! 

הרבה פעמים האלכוהול פשוט מוגש בשולחן בחוץ, או שהם קונים לפני "מתארגנים" !! שימו לב ואל תיהיו תמימים.

גם לקפוץ לביקור - זה לא פסול בכלל !!! אל תפחדו מהם, תפעלו לפי תחושת הבטן שלכם - היא לרוב נכונה. 

אתם יכולים גם להתאגד יחד כמה הורים ולתכנן ביקורים/ סיורים ועוד תיהיו נחמדים תבואו לשאול לשלומם, תביאו משהו טעים, שתייה - פטל / קולה, חטיפים והרבה שמחה וכיף. 

כשהם יודעים שיש השגחה הם יותר בטוחים ופחות נתונים ללחץ חברתי - יש פחות לחץ. כשהורים מתאגדים זה בכלל מקל על הקונפליקטים הפנימיים שלהםן.

דברו עם המתבגרים על "חוקי החיים" - לכבד, לא להחפיץ, לקבל רשות ואישור על כל צעד, לא "מזרימים בחורות" - שיח על כבוד הדדי, מיניות מותאמת, ומיניות ואינטימיות שלא תחת השפעת סמים ואלכוהול היא חשובה מאוד. 

הסילבסטר זו הזדמנות מצויינת לשיח עם מתבגרים/ות על הנושאים האלו של הסכמה ורצון פעיל ולא רק הסכמה, מיניות מותאמת, רגשות, עירום רגשי לפני עירום פיזי ועוד.

לא מעט מתבגרים טוענים/ חושבים שמיניות תחת אלכוהול מחזקת להם את העונג - אז חשוב להסביר :

אלכוהול זה חומר מאלחש אז אין מצב שהוא מחזק שום תחושה פיזית, הוא כן מחזק רגשות. 

כשהם שותים כדי להצליח להיות באינטימיות הם מחזקים בעיקר את תחושת הבדידות/ העצבות והניכור העצמי! 

ועוד דבר אחרון וחשוב - דברו איתם על מיניות תחת אלכוהול, ברור שיש מי שרוצה לנצל את הערב הזה להתנסות בשכרות/במיניות/ בנשיקה ראשונה ועוד. 

אבלללללל כשאנחנו באינטימיות עם מישהי שנמצאת תחת השפעת אלכוהול זה אקט שאין בו הסכמה, יש בו ניצול סיטואציה/ הזדמנות והוא מבחינתי לפחות יכול להיות מתורגם לאונס.

אין צורך להניח הנחות שמישהי רוצה נשיקה/מגע/אינטימיות - פשוט תשאלו, תכבדו, תתגברו על המבוכה ותיהיו גברים אמיתיים.

וגם בנות יקרות, הערך שלכן לא נמדד במספר הגברים שהתנשקו איתכן באותו הערב, לא נמדד במידת המכנסיים, או כל מדד אחר שקשור בגוף שלך, הערך שלךך נמדד במי שאת בתוכך, והעונג האמיתי מושג כשיש רגשות, הדרגתיות, רצון פעיל ותשוקה ולא כשיש תחרות ורצון לסמן V.

זכרי - האיפור שהכי מחמיא לך זה השמחה הפנימית שבך!

תדברו איתם על ערנות גם כלפי הסביבה - אם הם רואים מישהו/י מנוצלים מינית, מותקפים, שיכורים או בכל התנהגות לא מותאמת - תדווחו - אל תעמדו מהצד, תשמרו על עצמכם ותזעיקו עזרה.תתחייבו להיות שם לעזר, בלי כעס, בלי עצבים, רק עם חיבוק - ויפב שעה אחת קודם. תנצלו את הערב הזה לשיח קרוב, שיתופי, דיאלוגי, כזה שבו תספרו להם ממה אתם חוששים ותבטיחו לשמור עליהםן.


והנה עבורכם מתוך קבוצות הואאטסאפ של המתבגרים הצעירים איך ניראית הזמנה לערב הסילבסטר - שימו לה לצמידים שיחולקו באירוע, תבינו עד כמה זה חמור!

זה כמו לשים על עצמי תגית שמאפשרת פלישה למרחב האניטימי שלי עם אנשים זרים, בלי רגשות, בלי חיבור לעצמי - די מזכיר לי את החלונות האדומים באמסטרדם.