23 Dec
23Dec

חומרים משני תודעה הפכו להיות חלק ממגרש המשחקים של ילדים ומתבגרים צעירים מידי. סיגריות, סמים, אלכוהול, כדורים למינהם הפכו להיות נפיצים ומנורמלים.השימוש בהם הפך להיות נורמלי, כזה ש”כולם” עושים בו שימוש, יש גם מי שמקשר את השימוש בחומרים לגיל ההתבגרות.

השימוש בחומרים מגיע מתוך סבל, תסכול וכאב. לרוב למול חוסן רגשי לא יציב. המטרה למנוע סבל - התצאה מעגל סבל נוסף - מדרון חלקלק.

כשהורה מתעורר ומגלה את מה שהוא לא תיאר לעצמו - מקרה קליניקה

"אני ממש מצטערת שהאזנתי לפודקאסט שלך..." 

זה נפל עלי כאילו נפלו עלי השמיים, אני מאתמול מסתובבת כמו אריה בכלוב, מרגישה כאילו נכשלתי!!!

לא מבינה איך לא ראיתי את זההם פשוט הרדימו אותי !

ככה התחילה שיחה עם אימא יקרה שברגע אחד הבינה את תמונת המציאות מתחת לפני השטח.

לכולנו יש את הרצון הזה לחשוב שהכול בסדר, שאצלנו זה לא יקרה שכל הצרות הגדולות שייכות לבתים אחרים, אולי ב"בני אור", בפריפריה, אבל לא אצלנו היא הגיע אלי מבט כבוי בעיניה, דמעות חונקות את גרונה היא לבד.

אם חד הורית שמגדלת 2 מתבגרים – הם כל עולמה אחרי שהאזינה לפרק בנושא עבריינות נוער משהו בה התערער לרגע והיא העיזה להיכנס לחדר של הבן הצעיר יובל (שם בדוי) ולחטט שם קצת, פתאום התיק הזה שהוא מסתובב אתו כל הזמן נראה לה חשוד היא מצאה שם מגרסת גראס, "בדיוק כמו שתיארת, והוא באמת קנה את זה באלי אקספרס".

הגילוי הזה היה עבורה כמו סכין בגב, הרגישה מרומה, "הייתי בטוחה שאין בינינו סודות", השיחה עם יובל פתחה תיבת סודות ושקרים שלו של אחיו הגדול איתן הם בסה"כ בני 15, 16.5. 

וכן, שניהם משתמשים בסמים, מעשנים וייפ ושותים אלכוהול.

לרוב זה מגיע בחבילה אחת של סמים עישון ושתייה, אחרי שהקשבתי ללב הפועם והכואב של האימא היקרה הזו נפגשתי גם עם המתבגרים.

חיפשתי מה המניע?, למה זו הדרך? מה חסר להם שם בתוך הנפש שגורם להם לבחור ב"לא להיות", ממה הם בורחים ומה הם מסתירים שם בתוך נפשם.

אחרי שהם ספרו לי שהכול סבבה, ושיש להם מלאאא חברים, ממש "אחים" ומה הקטע בכלל ? כולם מעשנים ושותים וזה כיף גדול ..... ושהכל אצלם בסדר גמור.

שאלתי אותם (כל אחד בנפרד) מי הם ? מה הם יכולים לספר לי על עצמם ?הם שתקו, שניהם, וברגע אחד ראיתי את האוויר יוצא לו אט אט מהגוף והם נשארים בלי מילים, אפילו במבוכה, קצת גימגום ולא מעט בלבול.

השיחה הזו הובילה אט אט לתוך מרתפי הנפש, למקום שבו הם מאחסנים את התסכול שלהם, מקום מלא בכאב שכוסה בהמון פילטרים והוטמן עמוק עמוק בתוכם.לכאב הזה שנשאר בתוכם ולא מוצא מפלט יש קוצים שכל פעם מכאיבים ומדממים את הנפש,הקוצים האלו גורמים להם לאבד את עצמם, לברוח ממי שהם, לברוח מהכאב והכעס שנמצא בתוכם.

שהחומה לליבם קצת נסדקה, אפשר היה לראות את הפצע שהפך להיות מלא בדלקת מזוהמת ומדממת, עכשיו גם הם הצליחו להבין ולהודות, בעיקר בפני עצמם, שאין להם באמת חברים, יש חברים אבל לא חברים אמתיים ולראשונה הם הודו שהם מרצים (ריצוי) רק כדי לזכות בקבוצת שייכות.יובל סיפר אפילו על שיימינג שהוא חווה כבר שנתיים ואימא לא יודעת,(40% מהמקרים של ביוש נשארים בסוד) וגם בפעם הראשונה הם הודו שקשה להם בלי אבא, שכל פעם שהם מבקרים חברים זה צובט להם שאין להם את הדמות הזו שיש לכולם, דמות גברית שאפשר לדבר איתה על דברים של בנים.

עבדנו על רגשות, התחלנו בלתת להם שם, הכנתי להם בנק מילים של רגשות כדי לסייע להם להבין מה הם מרגישים... כל פעם שאני נפגשת איתם אני מתרגשת מחדש, כל פעם אני רואה איך הם משילים מעליהם עוד מטען ומשתחררים, מזדקפים, קצת יותר רגועים.

מתרגשת מהחיבור המחודש עם אימא, מהקרבה שאט אט ניבנת לה כמו גשר מעל תהום שמתייצב לו, וכל אחד מהצדדים עושה צעד לעבר מרכז התהום, יוצא מאזור הנוחות שלו ויוצא לדרך חדשה באומץ.יש לנו עוד דרך ארוכה, דרך שבא ניפרד מהסמים, מהשתייה, בעיקר מהצורך הרגשי ואחר כך מהצורך הפיזי, נתחזק ונבנה את החוסן המנטלי שיאפשר להם לבחור את החברים שלהם ולא להיבחר ולסבול.

נלמד להיות, להרגיש, להקשיב לעצמנו ולהישאר יציבים למול הפיתויים, נלמד להיות בנתינה ולא בריצוי וחיקוי נאהב את עצמנו, ככה בדיוק כמו שאנחנו, נלמד לבחון את המציאות, לתת פרשנות מחודשת ובעיקר לבחור בעצמנו כל פעם מחדש.

אתגר ההורות היום הוא אתגר מתוחכם שמחייב עיניים פתוחות לרווחה, יד על הדופק כל הזמן, המון רגישות ויציבות הורית.ושוב תודה על הזכות להיות הלב הקשוב והיד המכווינה לשביל חדש עם אור בקצה הדרך.

מארחת בתוכנית הרדיו שלי את עו"ד מיטל בוארון - מומחית בעבריינות נוער.קבלו הצצה לתוך העולם של בני הנוער, תלמדו על הסכנות החדשות שעורבות להם בקיוסקים ובקבוצות הטלגרם וגם תקבלו מידע וטיפים איך להתנהל כהורים  כדי למנוע, וגם מה נכון וחשוב לעשות במקרה שהם כבר הגיעו או פגשו את המרחב העברייני.

פודקאסט - דור ה Z ודור ה Y - מארחת את ד"ר תמיר לאון 

פרק ראשון - לחצו פה 

פרק שני - לחצו פה 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.